Jaarlijks vieren we één dag per jaar de Nationale Buitenlesdag, maar het is elke dag Buitenlesdag. Ongeacht het weer. Buiten is er altijd een wereld te winnen. Een wereld vol interessante lessen, nieuwe goede manieren van leren en bijzondere leeromgevingen. Uit onderzoek blijkt dat leerkrachten meer buiten les zouden willen geven, idealiter een kwart van de lestijd, dat leerlingen buitenles leuker vinden omdat ze meer kunnen bewegen, er meer afwisseling is en er meer gebruik gemaakt wordt van de omgeving. En dat buitenles o.a. bijdraagt aan intrinsieke motivatie, leerprestaties, natuurbeleving en de gezondheid van kinderen.
Wij geloven in het positieve effect van buitenlessen en willen samen met jullie een beweging in gang zetten. Op deze pagina laten we zien wat er buiten te halen valt voor jou als leerkracht en voor jouw leerlingen. Daarnaast verzamelen we hier zoveel mogelijk handvatten en de beste tips zodat jij er vooral ook met plezier mee aan de slag kan.
Heb je vragen of zelf nog tips, we nemen ze graag mee!
Mailen kan naar elena@anmec.nl ovv 'buitenles beweging'
![]() |
Word ook onderdeel van de Buitenles BewegingEén van de tips om positieve verandering voor elkaar te krijgen is: maak een groepje. Want samen kom je verder, hou je het veranderproces in beweging en inspireer je elkaar. Ook voor meer buiten lesgeven zoek je beter een maatje met wie je samen op kunt trekken. Hoe leuk zou het zijn om met leerkrachten in Amsterdam een netwerk voor buitenles te vormen? Denk aan praktische uitwisseling, bezoek aan elkaars schoolplein, etc. We ontmoeten elkaar online en offline. Doe je mee?
|
|
Literatuurstudie effecten buitentijd en buitenles
|
|
Het Gewoon Doenboek (voor Leerkrachten)Een doeboek vol tips voor jouw buitenles Meer info |
|
Whitepaper 'Roep om Groene Schoolpleinen''Nederland moet af van alle ‘grijze’ schoolpleinen, waar kinderen meer zijn gericht op competitie en waar meer wordt gepest dan op groene schoolpleinen.' |
|
Buitenles 2022: Hoe Klimaatproof is jullie schoolplein?In deze les ga je met jouw klas onderzoek doen hoe klimaatproof jullie schoolplein is. Aan de hand van drie proeven komen jullie erachter welke gevolgen klimaatverandering heeft voor het schoolplein en/of de wijk. Daarna bedenken de leerlingen verschillende acties die jullie kunnen ondernemen om je omgeving beter bestand te maken tegen het veranderende klimaat. Tot slot schrijven jullie met de hele klas hier een brief over aan de nieuwe gemeenteraad (want de gemeenteraadsverkiezingen zijn dan net geweest). |
![]() |
5 Tips voor meer BuitenlesTip 1: Vervang een binnenles (zie poster 'Hoe maak je van je methodeles een buitenles': Poster - In 6 Stappen een Buitenles (buitenlesdag.nl) |
![]() |
Begeleide BuitenlesIn april kun je een begeleide Les op maat- Buitenlesdag aanvragen. |
Buitenles Inspiratiesessie (ANMEC)Een gesprek met verschillende experts en praktijkdeskundigen over buiten lesgeven. Mooie voorbeelden, tips en ook knelpunten bij het organiseren van een buitenles voorbij. |
In de databank van de Buitenlesdag vind je meer dan 150 uitgewerkte buitenlessen en thuisopdrachten. Met behulp van de filters en zoekfunctie kun je makkelijk opdrachten vinden voor jouw groep en een bepaald vak of thema. Onder ‘vak’ kun je ook thuisopdracht selecteren: dit zijn opdrachten die kinderen zelf (met hun ouders) buiten kunnen uitvoeren. Sorteer op datum of populariteit, download de lessen en ga aan de slag!
Naar de buitenlessen van de Buitenlesdag
Inspiratiepakketten, spellen en boeken voor groep 1/2, 3/5 en 6/8 met lessen, voorbeelden uit de natuur en materialen om buiten mee op onderzoek uit te gaan over uiteenlopende thema’s zoals
Uitgewerkte pakketten
Ook leren over weer en seizoenen leent zicht voor buiten meten en ontdekken:
Veldwerkkisten voor de bovenbouw, met onderzoeksopdrachten en alle benodigde materialen, over diverse thema’s: