Buitenles in Amsterdam

Buiten is er voor leerkracht en leerling altijd een wereld te winnen: een wereld vol interessante lessen, nieuwe goede manieren van leren en bijzondere leeromgevingen. Uit onderzoek blijkt dat leerkrachten meer buitenles zouden willen geven - idealiter een kwart van de lestijd. Leerlingen vinden buitenles leuker omdat ze meer kunnen bewegen, er meer afwisseling is en er meer gebruik wordt gemaakt van de omgeving. En bovendien draagt buitenles bij aan intrinsieke motivatie, leerprestaties, natuurbeleving en de gezondheid van kinderen. 

Op deze pagina laten we zien wat er buiten te halen valt voor jou als leerkracht en voor jouw leerlingen. Daarnaast verzamelen we hier zoveel mogelijk handvaten en de beste tips zodat jij er vooral ook met plezier mee aan de slag kan.

Wij geloven in het positieve effect van buitenlessen en willen samen met jullie een beweging in gang zetten in Amsterdam. Nieuwsgierig? Kijk voor meer informatie op het Groene Leernetwerk Amsterdam

Bijeenkomsten 

  • 9 oktober 2024 - Buitenles Inspiratiemiddag - Groen Educatief Leernetwerk over buitenles - Terugkomdag voor alle deelnemers aan de buitenlestrainingen 2023 en 2024 + open deelname voor geïnteresseerden. Programma voor en door deelnemers onder regie van ANMEC. Meer informaltie en aanmelden.
  • 8 januari 2025 - Buitenles Inspiratiemiddag - Groen Educatief Leernetwerk over buitenles - 14.00-16.30u - In een natuurrijk park in Amsterdam - meer informatie volgt. 

Eerdere bijeenkomsten

  • 5 juni 2024 - Buitenles Inspiratiemiddag - Groen Educatief Leernetwerk over buitenles - Workshop Buitenlessen ontwerpen door Katja van Dalen van Natuurlijk Begaafd.

  • 10 april, 24 april, 15 mei, 29 mei en 5 juni - Buitenlestraining - Groen Educatief Leernetwerk over buitenles 

  • 20 maart 2024 - Buitenles Inspiratiemiddag - Groen Educatief Leernetwerk over buitenles - niet doorgegaan wegens te weinig aanmeldingen

Meer informatie

 

Natuurintelligentie, NQ onderzoek  

Natuur Intelligentie, ook wel afgekort tot NQ, is een multidimensionale set van menselijke competenties om op een cognitieve, emotionele en spirituele manier verbinding met de natuur te maken. Ook wordt gemeten hoe deze kwaliteiten actief gebruikt worden om zowel het persoonlijke welzijn als de natuur en de planeet te ondersteunen. De oorspronkelijke NQ-test is een Europees concept gericht op jongeren.

Meer info

 

Literatuurstudie effecten buitentijd en buitenles

Mark Mieras is wetenschapsjournalist gespecialiseerd in neuropsychologie (zie www.mieras.nl). Eerder schreef hij onder andere de literatuurstudie “Beetje groen, grote invloed” over groene schoolpleinen. Hij schreef deze literatuurstudie in opdracht van Jantje Beton en IVN Natuureducatie in het kader van de Nationale Buitenlesdag. 


Meer info

 

Het Gewoon Doenboek (voor Leerkrachten) 

Een doeboek vol tips voor jouw buitenles  

Meer info

 

Whitepaper 'Roep om Groene Schoolpleinen'

'Nederland moet af van alle ‘grijze’ schoolpleinen, waar kinderen meer zijn gericht op competitie en waar meer wordt gepest dan op groene schoolpleinen.'

Meer info

 

Hoe Klimaatproof is jullie schoolplein?

In deze les ga je met jouw klas onderzoek doen hoe klimaatproof jullie schoolplein is. Aan de hand van drie proeven komen jullie erachter welke gevolgen klimaatverandering heeft voor het schoolplein en/of de wijk. Daarna bedenken de leerlingen verschillende acties die jullie kunnen ondernemen om je omgeving beter bestand te maken tegen het veranderende klimaat. Tot slot schrijven jullie met de hele klas hier een brief over aan de nieuwe gemeenteraad (want de gemeenteraadsverkiezingen zijn dan net geweest).

Meer info

 

5 Tips voor meer Buitenles

Tip 1: Vervang een binnenles door een buitenles (zie poster 'Hoe maak je van een methodeles een buitenles')

Tip 2: Zoek een buitenlesmaatje met wie je samen op kunt trekken

Tip 3: Betrek leerlingen bij de voorbereiding en maken van regels

Tip 4: Neem buitenles op in je rooster

Tip 5: Verzamel vaak gebruikte buitenles materialen zoals klemborden, stoepkrijt, touw, fluitje, linten voor groepsindeling, etc, in een buitenleskist.

 

Begeleide Buitenles 

In april kun je een begeleide Les op maat- Buitenlesdag aanvragen. 

  

Materialen voor natuur in je les en les in natuur

Wat je met elke leeftijd en op elk moment kunt doen is: zet een paar bakken, schalen, lepeltjes en potjes neer, leen bij ons een set loeppotjes, loepen (zie veldwerkmateriaal) en zoekkaarten en ga op je eigen buitenspeelruimte of in het park om de hoek op zoek naar beestjes in de bodem of de sloot. Ontdek samen welke dieren je buren zijn! Pak er het boek Fien & Teun en het GiGa Grote Kriebelbeestjes boek bij voor jonge kinderen of het boek Perronpapegaaien en krekel-criminelen voor oudere kinderen.

Wil je iets meer? of is de interesse van de kinderen gewekt en zoek je verdieping? We hebben allerlei kant en klare inspiratiepakketten en thematassen te leen vol met boeken, lessen, voorbeelden uit de natuur en materialen om buiten mee op onderzoek uit te gaan.

We geven je een selectie van ons aanbod:

Kinderopvang 0-4 jaar

BSO 4- 12

Groep 1 & 2

Groep 3,4 &5

Groep 6,7 & 8

Groep 1 t/m 8

Heb je hulp nodig bij het lenen? Wil je even sparren met onze adviseurs? Mela Krijger is er voor de kinderopvang, Elena Francissen voor de scholen. We denken graag met je mee. Kies online een moment voor een (video)belafspraak of mail naar natuurmediatheek@anmec.nl met een terugbelverzoek.







Meer info