De natuur sluit naadloos aan bij de open en nieuwsgierige houding van jonge kinderen en biedt een onuitputtelijke bron voor ontwikkelen en leren. Jonge kinderen zijn onderzoekers van nature. Het zijn scherpe waarnemers die hun omgeving met al hun zintuigen ervaren en ontdekken. Spelen en leren in en met de natuur zou dan ook een vanzelfsprekendheid moeten zijn. Maar de natuur is voor veel peuters ver weg, letterlijk en figuurlijk.
Het Natuurpeuters project is er op gericht kwalitatief natuuraanbod voor alle peuters in onze stad te realiseren. De activiteiten richten zich op het spelenderwijs waarnemen, ontdekken en onderzoeken en zijn kind-volgend. Tijdens de activiteiten gaan peuters met een getrainde Natuurpeuters begeleider op ontdekkingstocht langs de elementen; aarde, water, lucht en vuur.
- Wij willen kwalitatief natuuraanbod voor alle peuters in onze stad.
- Aanbod is kind-volgend en geeft ruimte voor onderzoeken, ontdekken en spelenderwijs waarnemen.
- De ontdekkingstocht wordt begeleid door een getrainde Natuurpeuters begeleider
Sinds het voorjaar van 2024 zijn er 7 Natuurpeuters-kisten en 16 begeleiders actief op verschillende locaties in Noord, Nieuw West en Zuid. Hieronder vind je informatie over lopende programma's en hoe je kunt deelnemen.
Wil je meer informatie over het project? Wil je het verhalenboekje ontvangen of overweeg je om deel te nemen aan het leernetwerk als Natuurpeuters locatie of begeleider? Neem dan contact op met Méla via mela@anmec.nl.
De peuters ontmoeten dieren in het water, de bodem en de lucht. We gaan op pad om hout te sprokkelen en te koken op een vuurtje. We maken de mooiste natuurkunstwerken en documenteren ons leerproces. Elke keer ontdekken Natuurpeuters iets nieuws.
Het belang van Natuurbeleving voor peuters
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat positieve natuurervaringen op jonge leeftijd zorgen voor een sterker gevoel van verbinding met de natuur. Op latere leeftijd stimuleert dit een duurzame houding. Dit contact tussen kinderen en de natuur wordt 'Natuurverbinding' genoemd. Het begint bij het letterlijk ervaren van de natuur en ervan kunnen genieten. Wanneer kinderen zich verbonden voelen met de natuur zullen zij haar ook willen helpen en beschermen en ontwikkelen zij een gevoel van verantwoordelijkheid voor de natuur. Je zou dus denken; hup de natuur in met die kinderen! Het blijkt echter dat kinderen steeds minder in contact komen met de natuur. Uit recent onderzoek van Jantje Beton (buitenspelen onderzoek 2018) blijkt dat kinderen in Nederland veel minder buiten spelen dan dat hun (groot)ouders vroeger deden. 14% van de kinderen speelt nu dagelijks buiten. Bij hun ouders (geboren tussen 1955 en 1985) was dit 59% en bij de grootouders (geboren tussen 1925 en 1955) 66%. Ook speelt 8% van de kinderen in het onderzoek nooit buiten. Het (zonder toezicht) buitenspelen is voor de kinderen van nu ook anders geworden. Kinderen gaan steeds vaker voor en na school naar een kinderopvangvoorziening. Daar is de natuur niet altijd toegankelijk. En dat is zonde! Natuurbeleving sluit namelijk zo mooi aan bij de ontwikkeling van het jonge kind!
Ontwikkelen in de natuur
De rol van de volwassenen om het kind heen zijn ook ontzettend belangrijk om de nieuwsgierigheid en verwondering die zij van nature hebben te volgen en te voeden. Wat vind jij eigenlijk van natuur? Wat zijn jouw eigen jeugdherinneringen in de natuur? Iedereen kan op zijn eigen manier, met zijn eigen passie en kwaliteiten iets doen om de wereld een stukje groener te maken. Je bent dan een authentiek voorbeeld voor een kind omdat je laat zien dat ook jij je blijft ontwikkelen als mens. Met wat je zo bij jezelf in beweging brengt, plant je een vruchtbaar zaadje in de harten van de kinderen die aan jou zijn toevertrouwd.
Wil je meer leren over natuurbeleving en educatie voor het jonge kind?
Laat het ons weten, of bekijk ons workshopaanbod.
Klik hier voor meer artikelen en info over natuur in de kinderopvang
Kijk hier naar een compilatie filmpje van natuurpeuters activiteiten in Amsterdam Noord
Ontwikkeling van het project Natuurpeuters
In 2021 en 2022 hebben we in samenwerking met Sanna Prins, coördinator van de spelinlopen bij SPIN, pilotactiviteiten uitgevoerd op drie speeltuinen in Amsterdam Noord (De Zeeslag, Bloemenkwartier en Nieuwendam). We integreerden de Natuurpeuters-activiteiten in bestaande ouder-kind spelinlopen, waarbij drie KDV's & voorscholen uit de buurt betrokken waren. Zo kwamen peutergroepen en ouders met peuters uit de buurt wekelijks samen. Het programma, ontwikkeld en uitgevoerd door Mirjam van Klink van de Toren van Klinker (atelierpedagoog en zelfstandig natuurdocent) en Méla Krijger (pedagoog en projectleider educatie bij ANMEC), was een groot succes. We hebben veel uitgeprobeerd, gedocumenteerd en verdiept. In 2022 hebben we in een vervolgpilot de bodem centraal gesteld en ons gericht op de vraag: "Wat bevindt zich onder onze voeten?". Peuters ontdekten bijvoorbeeld de gangen van mollen onder de grond en ontdekten waar het water in de put naar toe ging. De bevindingen werden gebundeld in tien natuurverhalen, voorzien van foto's, kunstwerken en citaten van de peuters zelf. Ook hebben we hieruit een nieuw themapakket "Spelen met de Elementen " ontwikkeld, zodat voorscholen en kinderdagverblijven ook op hun eigen locatie aan de slag kunnen. We hanteren een sociaal duurzame aanpak, waarbij kennis en inspiratie worden gedeeld tussen pedagogische professionals, voorscholen, welzijnsorganisaties en ouders. Bovendien dragen meerdere betrokken partijen bij aan de financiering van het Natuurpeuters-project, zodat de uitvoerders een passende vergoeding krijgen voor hun inzet.
Wil je meer informatie over het project? Wil je het verhalenboekje ontvangen of overweeg je om deel te nemen aan het leernetwerk als Natuurpeuters locatie of begeleider? Neem dan contact op met Méla via mela@anmec.nl.
Natuurpeuters tweedaagse training
In maart en april volgden een groep van 16 enthousiaste mensen de tweedaagse natuurpeuters training op Stadsboerderij Osdorp.
We hadden een hele leuke én diverse groep; ouders, kinderwerkers, pedagogisch medewerkers en zzp-ers.
Wat een geweldige eerste dag hebben we achter de rug! Het was fantastisch om samen te zijn met zo'n diverse en inspirerende groep mensen.
We hebben ontzettend veel van elkaar geleerd en elkaar geïnspireerd!
Tijdens onze eerste bijeenkomst hebben we de voorbereide omgeving rondom bomen verkend. We hebben het creatieve kind in ons geprobeerd een beetje wakker te maken en zijn zonder vooropgezet doel of resultaat aan de slag gegaan. Wat een mooie ideeën hebben we uitgewisseld!
We gingen naar huis met een oefenenopdracht: Verzamel inspirerende materialen, afbeeldingen en natuurlijke voorwerpen en zet deze aantrekkelijk neer in een 'voorbereide omgeving'. Ga vervolgens samen met de kinderen zitten en praat erover. Observeer wat er gebeurt en stel open, nieuwsgierige vragen om hun interesse te stimuleren. Probeer de wereld door de ogen van het kind te zien en laat je verwonderen. Documenteer de ervaringen in je leporello. In de bijlage vind je een document over het maken van een voorbereide omgeving om je nog iets meer ondersteuning te geven.
Tijdens onze tweede bijeenkomst wisselde we onze ervaringen uit en keken we hoe Mirjam een activiteit begeleidde met een groep peuters op de Stadsboerderij.
N.a.v observatievragen bespraken we na wat we zagen gebeuren en wisselde uit met Ruth Weijermars over het thema Ouderbetrokkenheid.
Hierna zijn we vol inspiratie aan de slag gaan met het verder uitwerken van een eigen activiteit die we in de praktijk zouden kunnen toepassen.
We hebben geoefend met het maken van ons eigen vuurtje en deelden toen ons werk met elkaar.
We hebben in deze tweedagen veel van elkaar geleerd en dat blijven we doen!
Natuurpeuters locaties met educatiekist
Tijdens de eerste twee pilotjaren gebruikten we educatieve materialen uit de NatuurMediatheek.
Zo ontdekten we welke materialen goed aansloten bij het werken met natuur in de peuterleeftijd.
We sleepten de tas met materialen van speeltuin naar speeltuin. Ondanks dat we hiermee goede conditie opbouwde leek het een goed idee
om ervoor te zorgen dat er materiaalkisten op de locaties zouden kunnen komen.
Dankzij financiele ondersteuning van het Cultuurfonds hebben we 7 educatiekisten ontwikkeld.
Deze staan nu op de volgende locaties:
Natuurpeuters locaties en activiteiten
De training en de educatiekisten hebben wij kunnen ontwikkelen, maken en geven dankzij financiële ondersteuning van het Fonds NME en het Cultuurfonds.
Plantage Middenlaan 2E
1018 DD Amsterdam
020 622 54 04
anmec@anmec.nl
Openingstijden ANMEC en de NatuurMEdiatheek
Gesloten