<< terug naar het overzicht

Vogels: inspiratiepakket groep 6 t/m 8 (download)

In de NatuurMEdiatheek is het inspiratiepakket Vogels voor groep 6 t/m 8 van het basisonderwijs te leen. De lessen, lesideeën en andere inhoud van de lesmap die we ontwikkelden en verzamelden voor dit pakket stellen we hier als download beschikbaar. 

Na inloggen kun je op de lesmateriaal pagina samenvoegingen van diverse documenten downloaden. Je stelt je eigen les of project samen door een keus te maken uit het geheel van lessen en lesideeën.

Voeg ook je eigen materiaal toe om het thema helemaal te laten passen bij jouw klas.

Wil je meer? Leen dan onze Vogels inspiratiepakket groep 6 t/m 8. Hierin vind je -naast een map met deze downloads- extra materialen zoals boeken, wordkaarten, een vogelfluit, zoekkaarten, enz.

Natuurlijk kun je eigen materiaal gebruiken of zoeken om het thema helemaal te laten passen bij jouw klas.

Indeling van de lesmap

1 Theoretische verdieping voor de leerkracht

2 Inrichting rijke leeromgeving

3 Klassikale lessen

4 Aan de slag (practicum, werkbladen, spelletjes en coöperatieve lessen)

5 Een stapje verder

Doel

Leerdoelen

De leerdoelen zijn afhankelijk van de lesactiviteiten die je zelf kiest. Met dit lespakket kun je werken aan de doelen:

Vogels algemeen

• De leerlingen kennen de volgende kenmerken van vogels:

  - de levenscyclus: van ei tot ei

  - veren, rui en hun functie

  - snavels, snavelvormen en hun functie

• De leerlingen weten hoe vogels een nest bouwen en kunnen deze technieken zelf toepassen.

• De leerlingen weten dat de broed er bij verschillende vogels verschillend uitziet: verschillen in ei, nest, broedtijd en uitvliegtijd.

• De leerlingen weten wat ze zelf voor (stad)vogels kunnen doen, thuis en op school.

• De leerlingen kunnen vogels observeren, tellen en herkennen aan uiterlijk en geluid.

• De leerlingen weten dat vogels in verschillende biotopen leven en leggen het verband tussen de kenmerken van vogels en hun leefomgeving. Ze weten dat watervogels vette veren hebben als bescherming tegen het water.

Trekvogels

• De leerlingen weten dat trekvogels om verschillende redenen trekken: voortplanting, kou en voedsel.

• De leerlingen wat zomer- en wintergasten zijn en wat jaarvogels en standvogels zijn.

• De leerlingen dat vogels geringd worden voor onderzoek en dat de mens daardoor de trek goed kan voorspellen.

• De leerlingen kennen enkele routes van trekvogels en weten dat de klimaatverandering hier een rol in speelt.

Roofvogels

• De leerlingen weten dat roofvogels en uilen vlees- of aaseters zijn en daarmee aan de top van de voedselketen staan. Ze herkennen de vogels aan hun snavels, klauwen, silhouet en schedelvorm en leggen hierbij het verband met de jacht op prooi.

• De leerlingen kunnen door een braakbal te pluizen onderzoeken wat een roofvogel heeft gegeten.

Opmerkingen

Meer weten over ANMEC? Kijk op onze website www.anmec.nl.

Leverancier
ANMEC
Type
Doe-het-zelf lessen
Niveau
buitenschoolse opvang, groep 6, groep 7, groep 8
Plaats
Materiaal op te downloaden vanuit de plaatsingsbevestigingsmail