Biomimicry - vraag het de natuur!

De natuur beschikt over miljarden jaren aan innovatieve oplossingen, die voor de mens zo voor het oprapen zijn. Door af te kijken van de natuur kunnen mensen alledaagse problemen oplossen op een natuurlijke en duurzame manier. Dit spieken bij de natuur noemen we Biomimicry.

Deze leskist start met een aantal interessante voorbeelden van Biomimicry, zoals de klissen die als inspiratie voor het klittenband dienden en de snavel van de ijsvogel de inspiratiebron was voor de de neus van een hogesnelheidstrein. Daarna gaan de leerlingen in een drietal lessen aan de slag met Onderzoekend en Ontwerpend leren in de context van Biomimicry. Ze leren goed te kijken naar de kenmerken van planten en dieren in de directe schoolomgeving en deze in te zetten voor het bedenken van oplossingen voor de probleemstellingen. Naast het goed observeren, komt er dus ook een hoop creativiteit bij kijken.

Leerdoelen

  • De leerlingen kunnen een ontwerpcyclus doorlopen waarbij ze een oplossing ontwerpen, maken, testen en evalueren.
  • De leerlingen kunnen uitleggen wat biomimicry is en voorbeelden hiervan geven bij planten en dieren op het schoolplein.
  • De leerlingen kunnen oplossingen uit de natuur gebruiken om technische problemen op te lossen.

doel:

Leerlingen leren kenmerken van dieren en planten goed te onderzoeken en als inspiratiebron te gebruiken bij het ontwerpen van oplossingen op alledaagse problemen.

inhoud:

Dit item is onderdeel van de collectie van de NatuurMEdiatheek van ANMEC. Bekijk het totale NME-aanbod voor basisonderwijs op nmegids.nl/amsterdam.

duurzame ontwikkelingsdoelen:

laatste wijziging:
2020-07-27 13:56:26

extra info

type:

Lesmateriaal

periode:

het gehele jaar

vormen:

binnenschools

omgeving van gebruik:

school, buurt

bijlagepagina:

bijlagepagina

reserveren:

reserveren

Samen met Amsterdam

Samen stimuleren we het ontdekken van natuur en duurzaamheid in en vooral ook mét de stad